Sekretariát : Havířská 4, 58601 Jihlava, IČO: 70830045
E-mail: info@assf.cz http://www.assf.cz GSM: 602 705 723
Věc: Tiskové prohlášení
Výzva k nápravě vědecky nepodložených výroků a omezení dalšího šíření zpráv o nebezpečnosti slunce a solárií.
Tímto vyzýváme všechny, kteří se podíleli na výpovědích o škodlivosti UV záření , a rovněž některá média, která tyto výroky zveřejnila, aby uvedli na pravou míru vše, co bylo veřejně prezentováno, a to ve smyslu ochrany lidského zdraví.
Střídmé a pravidelné slunění nezpůsobuje maligní melanom.
Je nutné konstatovat, že jsou i jiná nazírání na danou problematiku. Lékaři, kteří zastávají odlišný názor, mají málokdy chuť se seznámit s jiným náhledem - viz jedna ze zásad medicínské etiky:
Lékař je povinen i nadále studovat, aplikovat a prohlubovat své vědecké znalosti, plnit svůj závazek k dalšímu lékařskému vzdělávání, poskytovat důležité informace pacientům, kolegům i veřejnosti, opatřovat si konzultace a využívat schopností dalších zdravotníků, je-li třeba.
Paracelsus : všechno je jed, ale záleží vždy na dávce.
Všeobecně známý fakt, že živý organismus nebude bez slunce existovat, znali lidé již před tisíci lety a slunce využívali pro jeho léčivé a pozitivní účinky. Dokonce i dnes se UV záření využívá k léčení .
Je tedy nerealistické, aby slunce za posledních 50 let, po zavedení speciální ochranné kosmetiky na trh, bylo najednou škodlivé a nebezpečné a dokonce aby WHO ( světová zdravotnická organizace) a její instituce IARC zařadila sluneční záření a solária do skupiny 1. - karcinogenních látek. Tato skupina však vůbec nevypovídá o výši rizika, pouze o té skutečnosti, že riziko existuje. U IARC jsou také zařazeny produkty jako je káva, čaj, pivo, víno a mnoho jiných, téměř denně používaných produktů, jako karcinogenní.
Toto zařazení je však nedorozuměním, protože z 23 studií na uvedené téma WHO vůbec nepřijalo 5 studií, a to z důvodu nekorektnosti a u 6 studií bylo prokázáno, že solária dokonce snižují riziko rakoviny kůže.
Dále je nutno uvést, že WHO zadala letos požadavek na provedení nové studie, týkající se vitamínu D a rakoviny, v celkové hodnotě 160 milionů Dolarů.
Dle dnešních nejnovějších medicínských studií je jednoznačné, jak důležité je UV záření pro lidský organismus a jaká zdravotní rizika představují jeho nedostatek.
Co jsou to vlastně solária?
Solária jsou přístroje , jejichž úkolem je nahradit přírodní slunce. Solária vyzařují stejné frekvence záření jako přírodní slunce.
Solária podléhají bezpečnostní normě ČSN EN 60335-2-27
Solária vyzařují přesně definovanou dávku pro daný typ pokožky a vždy pod < 1 MED ( minimální erytémová dávka)
Provozovatelé jsou vyškoleni. Dle živnostenského zákona podléhají provozovatelé a jejich zaměstnanci proškoleni v rekvalifikačních kursech.
Při dodržení předpisů můžeme vyloučit ohrožení lidského zdraví. Do dnešní doby nebylo prokázáno studiemi, že solária při těchto dávkách poškozují kůži, či způsobují rakovinu kůže.
Solária s nízkotlakou technikou ( nízkotlaké UV- lampy) jsou dokonce doporučována světovými odborníky na fotomedicínu z důvodu přirozené produkce vitamínu D, jejichž heslem je střídmě, ale pravidelně.
Maligní melanom
Důvod vzniku maligního melanomu není v dnešní době prokázán
Nebylo prokázáno, že existuje přímé spojení mezi melanomy a UV zářením
Maligní melanom se objevuje převážně u osob s fototypem 1 a 2
Maligní melanom je také genetického původu
Maligní melanom mají lidé se sníženým imunitním systémem
Riziko maligního melanomu je vyšší u osob pracujících v uzavřených prostorách nežli u osob pracujících venku
U populace žijící v nižší zeměpisné šířce je vyšší riziko maligního melanomu, nežli u populace žijící na rovníku
Lidé s maligním melanomem, kteří se pravidelně vystavují slunečnímu záření, mají větší šanci na přežití
Maligní melanom není světelnou rakovinou
Rizika vzniklá nedostatkem UV záření, respektive vitamínu D
Až 30-ti násobně se zvyšuje riziko vzniku rakoviny např. rakovina prsu, plic, prostaty, ledvin, střev, slinivky břišní atd.
Zvyšují se rizika onemocnění srdce ( infarkty….), plic, kůže, mozku apod.
Nedostatek vitamínu D je velkým předpokladem pro onemocnění cukrovkou, obezitou, revmatismem, schizofrenii, sklerózou multiplex, depresí, ochablostí svalů, psychické a autoimunitní onemocnění, virová onemocnění ( chřipka, …..), vysoký tlak, rachitidy, osteoporózy a mnoho dalších civilizačních nemocí.
Dále dochází při nedostatku vitamínu D až 25% navýšení patologických zlomenin.
Klinické studie dokládají, že více než 60% evropské populace trpí nedostatkem vitamínu D,
Hlavní skupinou jsou mladiství a senioři.
Z výše uvedených důvodů je nutné si uvědomit, že v našem podnebném pásu se UVB záření nevyskytuje více než celý půlrok a tudíž nevzniká žádný vitamín D.
Proto jsou solária na tuto dobu ideálním doplňkem pro přírodní tvorbu vitamínu D.
Pravidelným sluněním se také zvyšují ochranné funkce kůže, a to před mechanickými, chemickými a fyzikálními jevy.
Na základě přednesených faktů vyzýváme všechny zainteresované, aby celou věc uvedli na pravou míru.
S pozdravem
Za ASF-ČR
Radka Bláhová – prezident
Thomas Goll – odborný poradce
Přílohy : seznam literatury